Vélemény vagy Ítélet

2012.01.21. 13:46

Éppen tegnap került szóba a dolog, h mindannyian ítélkezünk. Én remélem h nincs mindig így. Mert -bár elsőre talán nem egyértelmű- de elég nagy különbség van a két fogalom között.

Világnézet.
Ha egy szóval kellene leírnom, miért nem ugyanaz a kettő.
Mindig úgy nézzük a világot, h következtetéseket és mélyebb kapcsolatokat fogalmazunk meg. Amikor ítélkezünk, elvárjuk a világtól h a mi normáink és elképzeléseink szerint működjön. Ha pedig nem így tesz, akkor élesen bíráljuk, el- és megítéljük az eseményeket/személyeket a saját normáink/elképzeléseink szerint. Mintha a világ nekünk tartozna számadással.

A vélemény egy sokkal szelídebb kijelentése elvárásainknak. Ilyenkor szintén megfogalmazzuk (akár ugyanazokat) a dolgokat, de nem "követeljük" h minden körülöttünk lévő dolog a mi elképzeléseink szerint működjön. Ilyenkor tisztában vagyunk azzal, h mi csak résztvevői vagyunk a körülöttünk zajló eseményeknek.

Tegyük fel például, h egy jó ismerősünk olyan ruhadarabot választott, ami szerintünk nem kimondottan előnyös a számára.
Ilyenkor mondhatjuk azt h "Te nem látod h áll rajtad? Nézd csak meg, h lóg rajtad... és ez a szín...". "Te, Te, Te,..." Minden mondatunk azt erősíti, h a másik hibázott, mert nem ütötte meg mércénket. Mintha teljesen evidens lenne, h neki így kellene tennie...

De mi van akkor ha például ezt mondjuk: "Szerintem egy kicsit bő rád, a színe pedig nagyon elüt... Én nem ezt választottam volna, Te miért tetted?". "Én, Én, Én..." Szinte ugyanazt mondtuk, de mennyivel másként cseng? Nem rójuk fel a másiknak h miért nem a mi értékeinket vette alapul, ugyanakkor mégis kinyílvánítottuk nem tetszésünket, anélkül h megbántottuk volna.

Szerintem ez utóbbit lenne jobb, sokszor hallani... szerintetek?

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagokarca.blog.hu/api/trackback/id/tr843623708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása